torsdag 7 juni 2012

Den första läkarrapporten om Lincoln-mordet är hittad

Det är få saker som är lika spännande som nya historiska upptäcker som hjälper oss att förstå en svunnen tid ur nya synvinklar. Ett ny sådan har just uppdagats. Doktor Charles Leale som var den förste att behandla Abraham Lincoln när denne blivit skjuten - och en kopia av dennes handskrivna rapport om stunden direkt efter mordskotten på Lincoln har nu uppdagats och offentliggjorts. Här har CNN ett inslag om saken:



Och här på PapersOfAbrahamLincoln kan texterna beskådas. Och här en intervju med kvinnan som upptäckte rapporten:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Snart har för övrigt Tim Burtons nya film "Abraham Lincoln: Vampire Hunter" premiär, och Twentieth Century Fox har nyligen släppt denna trailer:



Själv är jag helt klart en fan av politiska filmer med fantasy-skräckinslag. 2005 läste jag "The Journals of Lewis and Clark" - dvs reseskildringen av de två äventyrarna Meriwether Lewis och William Clark, som på uppdrag av president Thomas Jefferson 1804 korsade USA och blev de första amerikanerna att nå Stilla havet. Orsaken till läsningen var givetvis en del av mitt allmänna USA-intresse. Men vad som ett x antal år tidigare verkligen fått mig intresserad av deras berättelse var när jag i tonåren såg ett avsnitt av Arkiv X där en indian förvandlades till en varulv och Mulder och Scully diskuterar en indianmyt om detta, som de då sa fanns nedskriven även i Lewis och Clarkes reseskildringar. I den (ganska långa, men inte fullständiga) sammanfattningen av deras äventyr hittade jag dock ingen sådan historia. Men en film på temat (oavsett om berättelsen verkligen finns i deras berättelser eller ej) skulle vara grymt.

källa: Yahoo News

Se även tidigare inlägg:

Några filmtips: The Conspirator och For Greater Glory 20120322

O Reilly: Abraham Lincoln och USA:s nästa president 20110927

Inga kommentarer: