fredag 18 december 2009

Dick Morris menar att Obama är dömd

Den politiske analytikern Dick Morris, som under 1990-talet arbetade för president Bill Clinton, och som förmådde Clinton att driva en mitten-politik gör här det mest kategoriska fördömandet av Obamas presidentskap jag överhuvudtaget hört någon göra. Morris menar att Obamas presidentskap är första gången de flesta amerikaner i verkligheten fått se en liberal styra. Liberaler har länge pratat, men senast en riktig liberal styrde var Lyndon B Johsnon på 1960-talet. Med Obama vid skutan gör det amerikanska folket revolt, och Republikanerna kommer att överta båda kamrar i Kongressen vid nästa års kongressval.

Här är Dick Morris:



Själv är jag inte lika säker som Morris - och jag tror att Obama fortfarande har såväl chansen, som kompetensen att göra en politisk come-back när han anser att detta blir tillräckligt nödvändigt för att prioritera högst. Däremot har Obama-administrationen tveklöst underskattat den politiska konservatism som idag är mer levande än den någonsin var under George W. Bushs senaste åtta år.

Se även tidigare inlägg:

Obamas opinionsstöd ett år senare 20091217

3 kommentarer:

Erik sa...

Jag håller med, det är nästan lite löjligt att redan på påstå att Obama och Demokraterna är körda (påminner om hur diverse experter i Sverige uttalade sig om att alliansregeringen var körd redan under dess första år i och med problemen med tillsatta ministrar och a-kassan).

Det är flera skäl till varför det går tungt för Obama och för Demokraterna. Men ett viktigt skäl är att de tar sig an en stor reform (sjukvårdsreformen) som är mycket emotionellt laddad. Demokraterna må ha gjort många misstag men jag är övertygad om att även Republikanerna fått det tufft om de nu vågat sig på en reform av sjukvårdssystemet. Men faktum är att amerikanerna vill se en reform, men de är rädda för hur det kommer att se ut. När den väl antagits, och om den fungerar bra eller åtminstone bättre än den gamla, så kommer det gå lättare för Demokraterna.

Erik sa...

Om framgångar sker i Afghanistan och ekonomin börjar gå bra igen så är Obama och Demokraterna i allra högsta grad med i leken igen.

Hur som helst är dessa händelser som tar tid, det kommer förmodligen inte ske några större förändringarna till kongressvalet 2010. Därför tror jag att Republikanerna kommer att göra en god comeback, men jag är skeptisk till att de tar över bägge kamrarna.

Ronie Berggren sa...

Jag med. Men det var en ganska rolig dissning av Obama :)