fredag 22 juli 2011

En hyllning till Norge

Det finns mycket att säga om terroristdådet i Oslo. Här vill jag dock bara konstatera att Norge är ett fantastiskt land med en storslagen natur och en varm och vänlig, jordnära och insiktsfull befolkning. Detta påmindes jag om när jag besökte Lofoten nu i juni.

Norge har också en historia där man inte minst under andra världskriget visade att man också är ett folk som är beredda att stå upp för det som är rätt, även när priset för att göra detta är högt. Att så är fallet har jag förstått sedan jag var liten, då jag växte upp med en extrafarmor som är norska och som förmedlade många närgångna minnen från krigsåren.

Vi svenskar har mycket att lära av vårt grannland och vårt broderfolk. Och en dag som denna sörjer vi med alla de som drabbats av död och sorg. Nu - och under lång tid framöver - bör vi ge Norge all hjälp och allt stöd vi kan bidra med. Norges sak bör i detta avseende till fullo också vara Sveriges och vår sak.



Alt for Norge!


Se även tidigare inlägg:

Islamister tar på sig Oslo-dådet 20110722

Bombdåd i Oslo och skottlossning på läger Utøya 20110722

Inga kommentarer: