söndag 27 september 2009

Ken Burns om amerikanska nationalparker

En av de många - och en av de första - anledningar till mitt USA-intresse beror på den nordamerikanska naturen med dess naturfenomen, växt- och djurliv. I tolvårsåldern blev jag en hängiven fan av Macahans - och det till stor del pg a alla storslagna naturscener. Sedan dess har amerikanska västern- och vildsmarksfilmer legat högt upp på listan.

En av mina favoritdokumentärregissörer - Ken Burns, har nu gjort en ny film om de amerikanska nationalpakerna, och dess historia. Jag är ingen fan av Al Gore - däremot är jag en fan av djur, natur och miljövård - och alla politiker bör göra allt som går för att rädda naturen från de hot som nästan uteslutande skapats, inte av naturen själv, utan av oss. Här är en intervju med Ken Burns på MSNBC:

Inga kommentarer: