söndag 20 november 2011

Egyptisk sexrevolutionär rebell hotas av islamister

Den 20-åriga egyptiska bloggerskan Aliaa Magda Elmahdy väckte starka reaktioner i landet när hon i slutet av oktober poserade naken på sin blogg - och bilden sedan spreds via Twitter, där den snabbt fick 1 miljon tittare.

Islamister är mycket upprörda över händelsen och även liberaler är bekymrade över att hennes tilltag kommer att försvåra för dem i det uppkommande parlamentsvalet.

Aliaa Magda Elmahdy, som är ateist och i första hand inte politiskt intresserad, vill likväl få fram en poäng i ett mycket sexual- och än mer kvinnofientligt land. Här intervjuas hon av CNN som bland annat frågar varför hon beslöt att posera naken:

I accepted because I am not shy of being a woman in a society where women are nothing but sex objects harassed on a daily basis by men who know nothing about sex or the importance of a woman.


Elmahdy, som är mediastudent tog bilden själv med hjälp av en timer på kameran och beskriver hur hon älskar kreativa saker som konst, foto och författande. Hon beskriver också hur hon till en början inte var en del av demokratidemonstranterna på Tahrir-torget men med tiden började engagera sig. Hon var dock inte en del av sjätte-april-rörelsen (en rörelse som uppstod i samband med demonstrationerna mot Mubarak) och sa att de heller inte accepterade henne eftersom hon var ateist:

What shocked me is April 6th's statement clarifying that Aliaa Magda Elmahdy is not part of their organization and how they don't accept "atheism." Where is the democracy and liberalism they preach to the world? They only feed what the public wants to hear for their political ambitions.


Hon förklarar vidare att hon anser att militärens tvångsmässiga oskuldstester av flickor bör betraktas som våldtäkt och att de som utfört testerna borde straffas.

Vidare får hon frågan om hur hon ser på kvinnors framtid i det framtida Egypten och säger:

I am not positive at all unless a social revolution erupts. Women under Islam will always be objects to use at home. The (sexism) against women in Egypt is unreal, but I am not going anywhere and will battle it 'til the end. Many women wear the veil just to escape the harassment and be able to walk the streets. I hate how society labels gays and lesbians as abnormal people. Different is not abnormal!


Hon avslutar sedan med att säga att hon inte är rädd för att stå upp för vad hon säger och vad hon tror på för att uppnå den verkliga frihet egyptier hoppas på.

Aliaa Magda Elmahdy är inte den första muslimska kvinna som på liknande sätt försökt protestera mot ett islamiskt kvinnoförtryck som är tydligt. Egypten är heller inte det mest strikta landet, vilket bevisas av att Aliaa Magda Elmahdy fortfarande är vid liv och i frihet. Men likväl säger händelsen en hel del om en problematik många i väst - och i synnerhet Europa - ignorerar i rädsla för att inte framstå som "islamofober". Lars Vilks, Kurt Westergaard och många andra har mött tydliga fördömanden för sina "provokationer mot islam" - och då inte bara från muslimer, utan från sekulära mediaföreträdare som själva kan noll om ämnet, men okritiskt lyssnat på diverse vänsterakademiker som lärt/indoktrinerat dem i vad de ska tycka om saker och ting.

Det i sin tur har lett till fördömanden inte bara mot "vita västerländska kulturkristna män" (som Vilks och Westergaard) utan även mot islamkritiska kvinnor med muslimsk bakgrund som Ayan Hirshi Ali, som menar att problemen inte bara sitter i "kultur" eller individer, utan faktiskt också i religionen islam i sig. Kritiken mot filmen "Submission" från 2004 av Hirshi Ali och och den nu (av en islamist) mördade Theo van Gog - såväl som kritiken mot Geert Wilders film "Fitna" från 2008, var från europeisk vänster såväl som allmän media omfattande.

När muslimska kvinnor i muslimska länder (eller med tydlig muslimsk kulturell bakgrund) protesterar på liknande provocerande sätt, finns det dock inte längre några hållbara argument för att inte lyssna på en kritik som riktar sig inte bara mot kultur eller moralism i allmänhet, utan specifikt mot en viss religion, vars historiska tillämpning och klassiska teologiska doktriner varit allt annat än kvinnovänlig i frihetligt avseende, i jämförelse med väst - oavsett om jämförelsen gäller medeltiden eller 1900-talet.

Europeiska vänsterakademiker och de otaliga journalister som är formade av dessa, lyckas också med konsten att undvika den enorma problematiken med islams syn på såväl kvinnor som sexualitet, men samtidigt vara ytterst kritiska mot katolska kyrkan (och även lutherska och protestantiska kyrkor) i dess syn på gay-äktenskap, aborter och sexualitet. Trots att den "problematiken" - av teologiska, historiska och ideologiska orsaker - inte är i närheten av hur islam förhåller sig till dessa saker.

Ett alldeles utmärkt exempel på detta är diskussionen om anti-gay-lagen i det överlag kristna Uganda. Ett lagförslag som föreskriver dödsstraff för homosexuella - och ett förslag som naturligtvis är helt vedervärdigt, men inget ovanligt straff alls i många strikt muslimska länder. När SVT rapporterade om saken misslyckades man med att beskriva den mycket viktiga skillnaden mellan att förespråka dödsstraff för homosexuella och att på ett personligt plan motsätta sig homosexualitet men för den sakens skulle inte straffa andra som väljer att leva så. I SVT:s program Kobra intervjuades en pastor i Uganda, som ansåg att lagförslaget var dåligt - men när han sedan på ett personligt plan förklarade att han motsatte sig homosexualitet så avfärdades han av SVT-reportern likväl.

I länder som Egypten (och förstås även på många håll i det kristna Afrika) handlar det inte om att skapa allmän acceptans för homosexualitet - något som inte kommer att ske inom överskådlig framtid. Det handlar om att skapa politisk acceptans för människor med annorlunda tro, livsstil och sexuell läggning. Det är förstås också det som är kärnan i västerländska pluralistiska demokratier: att människor med vitt skilda uppfattningar om saker och ting likväl ska kunna leva i gemensamma samhällen utan att med våld tvinga den ene eller den andre till något (och definitivt inte döda meningsmotståndare). Något unga sexualrebelliska muslimska kvinnor - tillsammans med såväl katolska kyrkan som protestantiska amerikanska fundamentalister - tycks har bättre förståelse för än europeiska vänsterakademiker och svensk media - vilket i sig säger allt om vänsterns pseudo-tolerans.

Källa: CNN

Se även tidigare inlägg:

Sila Sahin mordhotad av muslimer 20110505

Turkiets första Playboystjärna bryter med muslimsk kultur 20110423

Gay-rörelsen i mellanöstern fruktar den nya eran 20110521

SVT om anti-gay-lagen i Uganda och kristendom 20110317

Inga kommentarer: