Som Amerikanska nyhetsanalyser rapporterat vid ett par tillfällen håller spelare i den amerikanska proffsligan i amerikansk fotboll på att protestera under nationalsången, vilket gjort att NFL tappat många TV-tittare och betydande publik i arenorna. Nu hoppar även en sponsor av NFL i protest mot spelarnas avsaknad av respekt för nationalsången.
En affärsman från delstaten Tennessee, Allen Jones, som sponsrar NFL genom TV-reklam har nu beslutat sig att avsluta sitt ekonomiska stöd till NFL genom att inte längre göra reklam för sina produkter under NFL-matcher. Jones som äger flera företag har gjort reklam för diverse produkter under NFL-matcher men har nu beslutat att avsluta detta på grund av spelarnas hån mot amerikanska nationalsången.
NFL förlorar nu alltså även pengar genom minskade reklamintäkter. Det är troligen bara en tidsfråga innan NFL beslutar sig för att uppmana spelarna att respektera nationalsången eftersom NFL börjar förlora betydande summor pengar genom minskad TV-tittande, biljettförsäljning och nu även sponsorer.
Samtidigt som NFL vänder ryggen till spelarhånet mot nationalsången bestraffar samma NFL spelare som under matcher öppet visar respekt för offren för 9/11 terrorismen och polisen under NFL-matcher, vilket är ett tecken på att NFL hycklar i sociala frågor som berör ligan.
Björn Norström är amerikansk medborgare och har bott i USA sedan 1993. Han bor för närvarande i Vermont där han arbetar som lärare i IT. Björn är utbildad och licenserad lärare i amerikansk historia och samhällskunskap, engelska som andraspråk samt IT.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar