tisdag 5 maj 2009

Republikanernas nya pr-initiativ

Republikanerna har bildat vad man förmodligen mest riktigt kan beskriva som en ny pr-kampanj, som de kallar "National Council for a New America". "Rådets" medlemmar består av Republikanska toppnamn som Haley Barbour, Bobby Jindal, Mitt Romney, Jeb Bush, John McCain och Sarah Palin. Rådets syfte är att samla information om vilka lösningar som behövs på de många utmaningar landet står inför. Rådet ska sedan rapportera till Republikaner i Kongressen. Republikanernas kongressledamot Eric Cantor sa följande om syftet med Rådet:

“The National Council for a New America will engage with and empower the American people to develop innovative solutions that meet the serious challenges confronting our country. It is the right time to begin a thoughtful conversation about the future of this country.”

Stora ord, minst sagt, för ett parti som i praktiken saknar makten att göra speciellt mycket alls. Och i Eric Cantors slutkläm skulle det nog passa bättre att säga att det är rätt tid att börja en genomtänkt konversation om framtiden för det Republikanska partiet, snarare än för nationen - i synnerhet med tanke på att nationen som helhet just valt en regering, som oavsett vad man tycker om deras politik, likväl har en genomtänk framtidsvision. Och i synnerhet när "det nationella rådet" bara består av Republikaner.

En slutsats en del analytiker också tycks dra. Lincoln Mitchell skriver för Huffington Post så här om Republikanernas nya ide:

"The problems the Republican Party faces... will not be solved by rebranding. The Republicans don't have problems of slogan or presentation. Their problems go much deeper than that. In these days of increased concern about swine flu, porcine allusions may require even more sensitivity than ever, but simply rebranding the Republican Party by somehow updating its image, with apologies to Sarah Palin, really is putting lipstick on a pig."

...What is most striking about the Republican Party's rebranding campaign, as presented thus far, is that they seem to have taken much of the current leadership of the party and simply given them a new name, suggesting that they think that all Barbour, McCain, Bush et. al. need to win back lost support is a new website and clever title. If the Republican Party wants to become a relevant force in American politics once again, they should think less about branding and more about substance."


Mitchell får medhåll från en Republikan - Rush Limbaugh, som säger att Republikanerna inte alls behöver åka ut på någon "lyssnar-turné":

"I'm weary of the same people who drove us to this point telling us what we have to do now. I'm not including Jeb in that. Jeb was not part of the campaign last year," said Limbaugh. "But everybody else on this bus tour -- for the most part -- is responsible for where we are. We did it their way in 2008. We did it with the candidate and approach that they thought would work. Pandering. 'We got to listen to the American people.' I maintain that when a politician says we have to listen to the American people and learn, we are pandering. We're not leading."

Rätt eller fel? Bra eller dåligt? Republikanerna har hur som helst slagit på stort - och här är ett inslag med Eric Cantor och Mitt Romney som talar om det Republikanska partiets framtid och vikten av att lyssna. Ta en titt (ni som orkar lyssna på dem dvs):

Inga kommentarer: