onsdag 30 mars 2011

James Hetfield om frånvarande fadersgestalt

När jag var tonåring så kunde jag förmodligen alla Metallicas texter utantill och tyckte James Hetfield var coolast i världen. Jag tycker fortfarande Hetfield är helcool, men på ett mer distanserat sätt än förr.

Här intervjuas han på Fox News om en ny dokumentär som handlar om att växa upp utan en far, där Hetfield medverkar:



Fox News har förövrigt intervjuat flera coola artister. Bland annat Marilyn Manson - som dock "slog igenom" (åtminstone i Sverige) när jag var lite för gammal för att ta till mig honom så där lika personligt som man kan göra i en viss ålder. Men han är cool, och här är hans intervju med Bill O Reilly från häromåret - där han säger saker mycket tänkvärda, i synnerhet i ljuset av dådet i Arizona:



Och här en träff mellan Ozzy Osbourne och George W. Bush (som jag också tycker väldigt bra om):



Om jag minns rätt så undrade Ozzy om Bush skulle spara ut håret, varpå Bush svarade typ: "Efter valet" :)

Jag gillar alla de här människorna - men en skillnad mellan dem och min mer politiske superhjälte är att Bush hade den faktor Hetfield saknat: villkorslös kärlek från sina egna föräldrar - något Bush beskriver i sin bok "Decision Points", och som han talat om i många av sina intervjuer. Här ger Bush i egenskap av president ett tal på en skolavslutning i Texas där han har svårt att hålla tårarna tillbaka i beskrivningen av sin egen far:



Och här ett annat inslag där jag tror Bush högläser från sin bok:



Se även tidigare inlägg:

Bill O Reilly om vänsterns naiva syn radikal islam 20110309

Lars Ulrich talar politik 20090428

Inga kommentarer: