Biljättarna General Motors och Chrysler redovisade igår en plan på hur de inom de närmsta åren ska kunna omstrukturera sin verksamhet för att möta de nya marknadsförhållandena och betala tillbaka sina skulder till regeringen; bland annat ska 47 000 av dess 244 000 arbetare runtom i världen avskedas. Fem fabriker i Nordamerika ska stängas ner fram till 2012 och deras stora bilmärken ska skäras ner till fyra: Chevrolet, Cadillac, GMC och Buick. Rapporterar Herald Tribune.
Svenska Saab som sedan år 2000 ägs av General Motors kommer också att försvinna från prioriteringslistan - vilket i stor utsträckning även kommer att påverka Sverige. Socialdemokraternas Mona Sahlin vill att den svenska regeringen ska gå in, medan statsminister Fredrik Reinfeldt däremot anser att General Motors gillrat en fälla där den svenska regeringen inte ska fastna med några pengar - skriver Dagens Industri. Harry Flam - professor i internationell ekonomi - håller med Reinfeldt och säger:
"En sak vore om Saab var ett lönsamt bilföretag som råkat ut för tillfälliga finansiella problem på grund av den finansiella krisen och att alla trodde att företaget skulle bli lönsamt igen om något år. Men så är det ju inte, för då hade Saab kunnat låna pengar själv på marknaden till kommersiella villkor. Jag kan från rent företagsekonomiska aspekter inte se någon större idé med att pumpa in mer pengar"
Men de dåliga beskeden för den amerikanska regeringens del är dock att biljättarna behöver betydligt mer pengar än de hittills fått låna - ett besked som var ganska väntat. GM har redan fått $13.4 miljarder dollar från den amerikanska regeringen - ett beslut som fattades av President Bush i december - ett lån som togs från det ursprungliga bailoutpaketet. Bush beslöt att ge en summa tillräckligt stor för företaget att klara sig några månader till och på den tiden lägga upp en omstruktureringsplan - samtidigt som han gav dem för lite pengar för att klara sig på längre sikt, men ändå så pass länge att President Obama skulle ha hunnit komma in i presidentskapet och sedan fatta beslut om eventuellt fortsatt regeringsstöd. Något Obama nu väntas göra. En uppgift som dock inte är helt lätt.
General Motors har också så sent som tisdags fått ytterligare 4 miljarder dollar. Men för att kunna klara sig så behöver man allt som allt så mycket som 30 miljarder dollar fram till 2011 - rapporterar företaget.
Chrysler har hittills fått fyra miljarder i lån - men behöver 5 miljarder till för att klara sig 2009. I tisdags sa de att de skulle skära ner ytterligare 3 000 jobb och ställa bort tre bilmodeller: Dodge Durango, PT Cruiser och Chrysler Aspen.
President Obama står nu inför två svåra val: han kan antingen ge företagen de lån de kräver och hoppas att de lyckas stabiliseras och därmed undvika att skicka tusentals arbetare in i arbetslöshet. Men, det finns förstås inga garantier för att GM eller Chrysler ska lyckas med de saker de föresatt sig.
Att inte ge några pengar skulle dock göra att GM och Chrysler inte har något annat val än att ansöka om bankrutt skydd - vilket företagen själva menar dock skulle kosta regeringen mer än att säga ja till lånen. Obama-administrationen gav beskedet att den nytillsatta auto-industripanelen under ledning av Finansminister Timothy Geithner ska granska det hela de kommande dagarna.
Källa: Herald Tribune
Se även tidigare inlägg:
Obama skapar auto-industripanel 20090216
Bush hjälper hedervärt blivande president Obama 20081225
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar