fredag 13 februari 2009

Patetisk svensk politiker

Erixon refererar på sin blogg till en artikel skriven av Annika Nordgren Christensen från miljöpartiet som är ledamot i försvarsberedningen. I artikeln beklagar sig Annika Nordgren Christensen över att hon noterat att Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin skickat kärlekshälsningar via facebook till sin flickvän, och då skrivit simpla meningar så som "Löv u!! Du är sååå söt". Vilket Christensen i sin tur menar innebär att Otto behandlar sin 17 år yngre flickvän som en kattunge. Hon skriver senare:

"Löv u!! Du är sååå söt" är något man föreställer sig att en tonåring skriver till en annan tonåring. När en äldre man skriver så till sin unga flickvän framstår det som en klapp på huvudet.

Om min man hade skrivit så på min Wall, ja då hade jag djupt generad å både hans och mina vägnar blockerat honom från framtida publiceringsmöjligheter."


Jag stod en gång i en matkö och hade framför mig en far och hans dotter. Dottern - som var någonstans runt 6-årsåldern, var - utifrån betraktat - ganska besvärlig. Hon tjatade om att få något som hennes pappa tydligt sagt nej till, varefter hon ändå fortsatte tjata, precis så som de flesta barn gör. Pappan svarade bestämt (men inte argt) nej, och fortsatte sakta framåt i den krympande kön. Då vänder plötsligt en man i ca 40-årsåldern i kön bredvid, sig mot pappan och dottern som han uppenbarligen inte känner - och säger; "Om jag hade haft en så där besvärlig dotter så hade jag blivit så förbannad och bara gått och slängt in henne i bilen." Pappan hör men svarar inte utan fortsätter med det han höll på med, ha koll på sin dotter och börja lasta upp varor på rullbandet. Jag blev dock riktigt arg och ansåg att mannen som lagt sig i förtjänade en fet smäll på käften. Han hade naturligtvis ingen aning om hur den där flickan var som, eller huruvida hans far gjorde rätt eller fel. Hursomhelst så hade han ingen rätt i världen att lägga sig i en annan mans hantering av sin egen familj (Och i synnerhet inte när pappan ifråga agerade exemplariskt för situationen).

Annika Nordgren Christensen ter sig precis lika patetisk som den där mannen som lade näsan i blöt. Hennes ord visar dock också lite av varför svenska politiker ofta ter sig tråkiga. De gör detta därför att de oftast inte bjuder speciellt mycket på sig själva. Istället klistrar de på sig en tråkig och kall politisk ansiktsmask med tillhörande monotona tonläge så fort de pratar i offentligheten. Det gör den svenska politiken opersonlig, men det gör också att man får svårare att få en inblick i politikernas verkliga personligheter och karaktär. I svensk politik kan man bli vald trots att man gör så - i amerikansk politik är detta omöjligt. Vill man bli en folkvald politiker måste man bjuda på sig själv. Väljarna vill ha en inblick inte bara i de politiska åsikterna i sig, utan även en glimt i personen bakom åsikterna - för att kunna bedöma om personen är trovärdig, om hans personlighet överensstämmer med medborgarnas ideal etc.

En av orsakerna till att jag gillar President Bush är att han hade en väldigt varm och väldigt spontan personlighet. Här är ett klipp där Bush blir spontant uppringd av sin dotter som gästar the Ellen Show, och då svarar spontant att han vill hälsa att han typ "löövs his little girl". Ta en titt:



Jag tycker Bush var cool. Annika Nordgren Christensen ter sig dock enbart patetisk i sin kritik mot Sven Otto Littorin.

1 kommentar:

Anonym sa...

The Liberator!!!