torsdag 15 oktober 2009

Polanski arbetar på ny film från häktet

Filmregissören Roman Polanski, som greps förra månaden när han anlände till Zürich, arbetar nu från cellen på sin nya film The Ghost - i väntan på att USA, i vilket land han sedan 30 år tillbaka är efterlyst för ett sexuellt övergrepp på en 13-årig flicka, ska begära honom utlämnad.

Jag skrev tidigare ett inlägg till Roman Polanskis försvar - där jag istället för att kritisera brottet kritiserade vad jag betraktade som ett outvecklat amerikanskt rättsväsende. Det amerikanska rättssystemet är ett gammalt sådant - och ett system som i jämförelse med det svenska har många brister - brister som alla är väl värda att uppmärksammas. Nu har jag emellertid läst lite mer om Polanskis brott, och anser att fokus snarare borde ha lagts på vad Polanski faktiskt gjorde, och att välförtjänt kritik mot det amerikanska rättsväsendet hade passat bättre i ett annat sammanhang (ett sammanhang där den åtalade faktiskt var oskyldig - vilket Polanski inte var).

Det är nämligen, när man betraktar fallet lite noggrannare, svårt att dra någon annan slutsats än att Polanski är skyldig till just det som han anklagas för. Han är dessutom skyldig för att ha flytt från rättvisan och för att i flera år ha förnekat delar av brottet - för att sedan revidera denna ståndpunkt och erkänna te x att flickan Samantha Geimer inte gick med på att ha sex, som han länge hävdade att hon hade gjort. Att det hela var en engångsföreteelse, och att Polanski i sitt eget personliga liv varit med om minst lika hemska saker, rättfärdigar förstås inte hans handlande.

Kaliforniens guvernör - och tidigare filmstjärna - Arnold Schwarzenegger kommenterade Polanski-fallet och sa:

“It doesn’t matter if it’s Roman Polanski or anyone else, those things should be treated like anyone else. … I’m a big admirer of his work but I think he should be treated like everyone else,”


ABC News har här ett inslag om händelserna kring Polanski och en intervju med den en gång 13-åriga Samantha Geimer. Geimer - kan noteras - stöder nu Polanski och anser att han gått igenom tillräckligt och att åtalet mot honom borde läggas ner. Det är en ståndpunkt jag (fortfarande) stöder; dels pg a att Geimer inte längre anser att han behöver straffas (och jag tillhör inte dem som anser att rättsväsendet nödvändigtvis behöver utverka kollektiv hämnd) - och dels pg a att fallet, enligt det mått jag satt mig in i saken, skötts illa redan från början och ända fram tills nu. Detta rättfärdigar dock inte Polanskis agerande - och hans kändisskap bör förstås inte ge honom några extra rättigheter utöver vad någon annan amerikansk medborgare i hans situation skulle ha haft. Något jag med detta inlägg vill lägga tyngdpunkten vid.

Se även tidigare inlägg:

Roman Polanski och puritansk amerikansk (o)rättvisa 20090928

Inga kommentarer: