tisdag 2 februari 2010

Kina varnar Obama för att träffa Dalai Lama

Dalai Lama planerar att besöka USA i februari, inför besöket varnar Kina dock president Obama för att träffa den andlige ledaren. En tjänsteman som handhar etiska och religiösa frågor det kinesiska kommunistpartiet sa idag att ett sådant möte "allvarligt undergräva den politiska grunden för de kinesisk-amerikanska relationerna", skriver SVD.

- Om den amerikanske ledaren väljer att träffa Dalai lama vid det här tillfället, hotar det förvisso förtroendet och samarbetet mellan Kina och USA,
sa han vidare.

Varningen kom efter att Kina och företrädare för Dalai Lama fört förhandlingar i helgen, men utan att nå några framsteg gällande Tibets framtid.

Dalai Lama besökte USA senast i oktober 2009 och fick heller inte då besöka Vita Huset eller träffa president Obama vilket var första gången sedan 1991 som Dalai Lama inte fick träffa den amerikanske presidenten, vilket många tolkade som Obamas eftergift mot Kina. MSNBC:s Chuck Todd förklarade att det var en del av "Obama-doktrinen" i utrikespolitiken, att behandla varje land på jämna villkor. Dalai Lama - som 2007 av president Bush tilldelats the Congressional Gold Medal - Kongressens högsta civila utmärkelse - fick dock träffa John McCain och Nancy Pelosi i Washington DC, som gav Dalai Lama the Lantos Human Rights Prize 2009.

Källor: SVD, DN

Se även tidigare inlägg:

USA:s relation med Kina allt kallare 20100131

Obama viker sig för Kina i och med Dalai Lama-agerandet 20091006

McCain och Pelosi ger Dalai Lama Lantos Human Rights Prize 20091006

Obama undviker möte med Dalai Lama 20091005

2 kommentarer:

Anonym sa...

min kompis matematikern, blev tillfrågad av sin släkt, om att bli gudfader till ett nyfött barn, då när jag fick höra det sade jag i vilken religion då? kristendom!
då sa jag till min kompis matematikern, Men du är ju inte kristen, du är ju buddist.
jag är visst då kristen, jag går i kyrkan när jag blir inbjuden.
men du firar ju inte jul,sa jag,bara när din familj bjuder in dej. du ska nog inte vara gudfader till det där barnet då måste du byta religion.

Anonym sa...

Antag att Barack Hussein "The long-legged mack daddy" Obama träffar Dalai Lama trots Kinas varningar: Vad blir Kinas svar på det? Skulle de då vara beredda att avslöja Obama för den megabedragare och olagliga president han är?

Magnus Johansson
www.newsmill.se/user/magnusjohansson