måndag 16 november 2009

Oba-Mao i Kina

Imorgon ska jag (förmodligen) skriva ett mer granskande inlägg om Obamas besök i Kina. Men för närvarande nöjer jag mig med att rapportera om Obamas senaste internationalistiska upptåg. I Kina råder någon slags Obama-feber - bl a så har en artist gjort en fyndig t-shirt där Obama kallas för "Oba-Mao" - vilket illustreras på bilden.






















Obama själv är knappast någon anhängare till Mao (till skillnad från hans fd presstaleskvinna Anita Dunn) - däremot har Obama som vanligt ingenting emot att ta kulturen dit han kommer, och har uppenbarligen poserat iklädd en klassisk mao-skjorta. Jag vet inte om denna bild är från Kina, eller från Singapore - inte heller är jag ännu 100% säker på att den är äkta (hittade den på American Digest) - men ja, han klär sig hursomhelst i Mao-skjorta:



















Jag tillhör inte skaran som tror att Obama är kommunist. Däremot är det svårt att inte tycka att det hela börjar bli lite väl löjligt. Obama tror inte på amerikansk exceptionalism (åtminstone inte när det inte passar, och vice versa) - däremot tycks han ha föga emot att ikläda sig andra nationers "exceptionella arv".

Se även tidigare inlägg:

Obama talar i Tokyo 20091114

Inga kommentarer: