Biljättarna GM och Chrysler, som av president Bush fick dryga 17 miljarder dollar i höstas för att klara sig tre månader efter det att Obama insvurits som president, under vilken tid president Obama sedan skulle kunna besluta om eventuellt vidare stöd. Sedan dess har Obama-administrationen också godkänt ytterligare 4 miljarder till General Motors, men GM och Chrysler har bett om mer pengar, något Obama, som tillsatt en speciellt auto-industripanel, väntas godkänna imorgon. Sammanlagt kan GM och Chrysler komma att be skattebetalarna om ytterligare drygt 21 miljarder dollar.
GM och Chrysler har dock fått fler problem om halsen. Lånen av regeringen har nämligen gjort att den amerikanska marknaden förlorat förtroendet för dem. Sedan Kongress-förhöret med de två biljättarna i november, som föranledde auto-bailouten - så har försäljningen för GM och Chrysler minskat med 45%. Andra biltillverkare har också minskat sin försäljning men bara med 33%. Det kan jämföras med Ford som inte tagit emot något regeringsstöd, som under fyra månader i sträck fått se försäljningen gå uppåt, vilket inte skett på 14 år.
Den enes bröd är den andres död. En nylig opinionsundersökning gjort av Rasmussen visar nämligen att 88% av amerikanerna inte ville köpa en bil av ett företag som lånat pengar av regeringen, en siffra som är värre än de 63% som sade sig inte vilja köpa ett fordon av ett företag som var på väg in i bankrutt. Under årets första två månader föll dessutom siffran över dem som kunde tänka sig att köpa från GM eller Chrysler med 12% och 33%. Det kan jämföras med Ford där potentiella köpare under samma period ökade med 12%.
En ond cirkel tycks således tydligt urskiljas. GM och Chrysler behöver pengar för att kunna upprätthålla fortsatt verksamhet, men genom att låna pengar från regeringen så förlorar de istället marknadens förtroende, vilket gör det ännu svårare att upprätthålla fortsatt verksamhet - vilket i sin tur gör att de behöver mer pengar.
Kelly O'Keefe - professor vid Virginias universitet och son till en fd Chrysler-direktör sa:
"GM and Chrysler are sending out messages that are very definitely in conflict with each other. On the one hand they're saying they're in trouble, and on the other they want consumers to keep buying. It's a marketing nightmare."
Förmodligen finns det fler aspekter av detta problem, men om tydlig forskning visar att GM och Chrysler befinner sig just i en sådan ond cirkel, så är det bästa sättet att långsiktigt lösa problemet att bryta cirkeln - och inte i bokstavlig mening fortsätta att kasta pengar i sjön. I höstas sade Republikanerna i Senaten - i opposition både mot Vita Huset under president Bush och Demokraterna - nej till att undsätta bilindustrin. Den Republikanske senatorn Jim DeMint sa då att folk inte skulle köpa mer bilar bara för att den amerikanska staten skjutit in pengar och tyckte att dessa istället skulle ansöka om konkurs:
"We have laws, bankruptcy, Chapter 11 laws, that were designed to allow companies that are in financial trouble to restructure in a way that they could come out on the other side healthy, sa han.
En åsikt som då, i ljuset av finanskrisen, av många betraktades som oansvarigt. Men så här i efterhand kanske Republikanerna hade rätt? Och Obama måste nu ställa sig själv frågan om det inte är mer oansvarigt att fortsätta tanka GM och Chryslers ekonomiska motorer med amerikanska skattepengar. I synnerhet när skattebetalarna själva inte tycks vara bekväma med att biljättarna drivs på regeringsmedel. I morgon kommer president Obama att uttala sig om saken.
Källa: McClatchy
Se även tidigare inlägg:
Biljättarna redovisar 20090218
Obama skapar auto-industripanel 20090216
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar