tisdag 28 september 2010

Stimulanspengar till vägbyggen skapar få arbeten

En ihållande trögt gående ekonomi med fortsatt hög arbetslöshet gjorde att Obama i början av denna månad pålyste 50 miljarder dollar för vägbyggen, något han förklarade i praktiken innebar:

“Over the next six years,” sa Obama. “we are going to rebuild 150,000 miles of our roads — that’s enough to circle the world six times; that’s a lot of road.


Hans förslag kom av kritiker att kallas för "det andra stimulanspaketet", och den republikanske kongressmannen Eric Cantor sa om förslaget:

“yet another government stimulus effort, another play called from the same failed Keynesian playbook.”


Det nya 50-miljarder-dollars-anslaget är ännu inte sjösatt. Däremot går det att utvärdera pengarna till vägbyggen som anslogs i Obamas första och gigantiska 786-miljarder-dollars-stimulanspaket från 2009, något McClatchy skriver om i följande artikel där man konstaterar att medan stimulanspengarna till vägprojekt använts relativt effektivt i somliga delstater, så har de fastnat eller varit väldigt ineffektiva i andra, som te x Kalifornien och Virginia. Kalifornien har 41% av sina vägprojekt ostartade och har spenderat bara 26% av sina pengar (orsak: besvärlig byråkrati). Virginia har 52% av sina vägprojekt ostartade (orsak: man ville satsa på långsiktiga projekt snarare än kortsiktiga). De som hanterat stimulanspengarna och vägprojekten snabbare är stater som Illinois, Iowa och Mississippi - som alla fått igång 65% av sina projekt, pg a att dessa satsat på kortsiktiga och mer snabbstartade sådana.

Kontentan är dock att Obama-administrationen överskattade vägsektorns förmåga att snabbt skapa jobb:

"The highway building was oversold as a short-term jobs creator," said Dan Seiver, a professor of finance at San Diego State University. "I think it is a good way to spend money. But given how capital-intensive road building is, it doesn't generate an enormous number of jobs quickly.

"If you really wanted to have a highway project that is intended to maximize employment, then build the highway with picks and shovels," he added.


(Hackor och spadar var förstås exakt vad som användes när Franklin Delano Roosevelt lanserade sitt stimulanspaket på - 1930-talet. Oavsett hur man betraktar FDR:s stimulanspaket så måste vägarbeten på den tiden ha gått snabbare att starta, och krävt mindre planering än de gör idag. Dessutom lär de ha krävt betydligt mer manskap än dagens vägarbeten gör - och således också skapat fler jobb.)

2009 menade Obama dock att 150 000 jobb skulle skapats genom infrastruktursatsningen i stimulanspaketet innan årsslutet 2010. Så har dock inte blivit fallet, ens med de mest stimulansvänliga jobbsiffrorna. McClatchy skriver vidare:

In April 2009, Obama spoke at a Department of Transportation event celebrating the stimulus program's 2,000th highway project. He talked about the "remarkable" effort, and detailed how "quickly, efficiently, and responsibly those investments have been made."

"By the end of next year, our investments in highway projects alone will create or save 150,000 jobs," Obama said. "I want to repeat that: 150,000 jobs, most of them in the private sector."

What did he mean? The White House explained last week that he meant all direct and indirect jobs — in other words, jobs that are created both by hiring road workers and the impact the money has supporting other businesses.

Even by that measure, however, a review of the most recent White House job estimates, based on spending through June 30, shows that highway projects have created about 92,000 jobs.


Detta alltså 1,5 år efter stimulanspaketets godkännande - och bara 3 månader innan det årsslut Obama menade skulle ha inneburit 150 000 jobb. Således överskattade man alltså i sitt stimulanspaket från 2009 vägsektorns förmåga att skapa jobb. Förmodligen gör man samma misstag med sitt nya stimulanspaket.

Att bygga och rusta upp vägar är förstås behövligt och en bra sak att göra. Men likt så mycket annat med Obamas stimulanspaket så tycks det inte vara det snabbaste eller mest effektiva sätt att spendera pengar på för att snabbt vända ekonomin. Och det är förstås det ett stimulanspaket syftar till - och även vad Obama menade att det skulle göra.

Källa: McClatchy

Se även tidigare inlägg:

Hur Los Angeles spenderade stimulanspengarna 20100917

WANTED: Knäpp en stimulansskylt 20100916

Het diskussion om Obamas nya stimulanspaket 20100906

Obama proklamerar nytt stimulanspaket 20100906

Inga kommentarer: