måndag 15 december 2008

En liten vardagsiakttagelse

Jag besökte häromdagen Akademibokandeln här där jag bor, och ögnade sedvanligt igenom samhällshyllan där bland annat John McCains biografi av Hans Bergström stod synligt placerad. Bredvid mig stod en invandrarkille i kanske tjugoårsåldern som när han såg McCain-boken i hyllan spontant sa "Usch!" relativt högt och en stund senare gick därifrån.

Jag besöker bokhandlare ganska ofta - men av alla de otaliga gånger jag tittat på historieböcker har jag faktiskt aldrig hört någon utbrista något liknande om vare sig Hitler, Stalin, Pol Pot, Saddam Hussein eller Bin Ladin.

Killen i frågade verkade inte speciellt kunnig om politik - varför det kan misstänkas att hans bild av McCain formats av hans rådande omgivning snarare än av hans egna studier.

Om en svensk omgivning som formar så upp-och-ner-vända värderingar vet jag inte vad jag ska säga. Kanske usch.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Långsökt

Erik sa...

Delvis kan det bero på att den värld som förtryckta människor lever i är så avlägsen för många svenskar att de inte kan relatera till den. Det är dock lättare för en svensk att relatera till USA.

Anonym sa...

Jag tror helt enkelt att det är ett uttryck för att folk inte gillar amerikansk konservatism.

Varför ska det vara något annat än vad som verkligen gestaltas.