måndag 3 november 2008

Expressen skriver fel om "Obamas muslimska tro"

Att påpeka tidningars diverse fel kan kanske låta gnälligt. Och i synnerhet när det gäller små fel som det fel jag nu tänker påpeka. Personligen är Expressen inte den första tidning jag köper om jag vill läsa om politik - men det betyder förstås inte att den är dålig - bara att det är en kvällstidning, som skriver om saker och ting på ett sådant sätt som kvällstidningar gör. Journalisterna där skriver förmodligen om otaliga ämnen, och det finns givetvis inga möjligheter för dem att i detalj sätta sig in i exakt allt de skriver om. Många gånger är de förmodligen helt hänvisade till andrahandskällor som Associated Press, Reuters eller andra stora nyhetsbolag vars artiklar de bara översätter rakt av. Således tänker jag härmed varken dissa Expressen eller peka finger åt någon enskild journalist.

Likväl tänker jag dock påpeka felet jag upptäckte i deras artikel "Här är valets grodor" som handlar om presidentkandidaternas diverse taltabbar. En av de tabbar man tar upp är när Obama i en intervju sa "min muslimska tro". Expressen skriver:

--------------------------

Ibland blir det fel, ibland kanske sanningen oavsiktligt yppas när kandidaterna valkampanjar alla dygnets vakna timmar i månader. Här är några av de mer minnesvärda underligheterna från valrörelsen...

- . . . min muslimska tro. .
.
Obama säger fel i en tv-intervju i september, ett uttalande som ger konspirationsteoretiker vatten på deras kvarn.

--------------------------

Problemet med vad Expressen skriver, är dock att Obama inte sa fel. Om detta skrev jag när händelsen var aktuell den 10 september detta inlägg - som jag rekommenderar dem som vill veta vad Obama faktiskt sa, att läsa i sin helhet. Där finns också en video med intervjun där Obama (eller snarare ABC NEWS journalist George Stephanopoulos) säger fel, i dess sammanhang. Jag citerar lite av mitt blogginlägg som är en kommentar till det filmklipp jag i inlägget refererar till:

Detta klipp visar att Obama inte alls säger fel, men däremot referar han inte till sin egen tro, utan till just den bild av honom som muslim som hans motståndare försöker måla upp. Obama är således inte den som säger fel utan den riktiga felsägningen görs alltså av George Stephanopoulos när han indikerar att Obama sagt fel genom att försöka rätta honom - när Obama egentligen inte sagt fel alls.


Expressen har således fel när de menar att Obama gjorde en felsägning när han sa "min muslimska tro." Till Expressens tröst kan dock sägas att även andra tidningar gjort samma misstag - exempelvis Los Angeles Times i denna artikel. Det gör dock inte att felet blir mindre fel.

Att jag nu korrigerar de felen beror bara på att rätt ska vara rätt så långt går.

Häromåret fick jag ett tackmail från President George Herbert Walker Bushs presidentbibliotek när jag upptäckte ett transkriberingsfel i ett av dennes tal från tidigt 1990-tal. Jag förväntar mig inga tackmail från Expressen, men skulle jag däremot själv göra liknande misstag - så tar jag dock tacksamt emot en rättelse.

Det var väl Jesus som sa: "Så som ni vill att andra ska göra mot er, så ska ni också göra mot dem."

Inga kommentarer: