söndag 15 maj 2011

Mike Huckabee ställer inte upp 2012 - del 1

Till min stora besvikelse har Mike Huckabee bestamt sig for att inte stalla upp 2012. Jag trodde verkligen att han skulle det, och beskedet har chockat miljoner av hans anhangare.

Huckabee sager att pengarna fanns dar, organisationen fanns, och siffrorna i opinionsmatningarna var hoga. Jag sag det ocksa. Darfor trodde jag att han skulle stalla upp.

Men, han sager att han pa ett spirituellt plan inte var saker pa att detta var vad Gud ville att han skulle gora. Och jag godtar den anledningen; jag hoppas bara att det inte senare framgar att det egentligen var nagon annan anledning som fick honom att inte stalla upp, nagot vi inte fatt veta om honom som skulle blivit avslojat i en kampanj eller sa.

Jag kanner just nu bara tomhet infor detta. Jag har foljt Huckabees varje steg sedan slutet av 2007, last hans bocker, sett flera tal och intervjuer. Inatt tog det slut.

Det som mest gor mig fundersam ar varfor han satte igang en sadan "hype" kring det har? Varfor inte bara ha en vanlig presskonferens? Varfor fa det att se ut som att han skulle stalla upp? Jag ar valdigt besviken over det, det var rent ut sagt elakt av Huckabee att trissa upp forvantningarna.

Fragan ar vem jag ska stodja nu. Jag funderar pa Tim Pawlenty, men just nu ar jag bara upprord och, som jag sa, tom.

Ett svagt republikanskt falt blev just mycket svagare.

John Gustavsson

1 kommentar:

Ronie Berggren sa...

Ja, det är beklagligt... Huckabee var inte min personliga storfavorit, däremot känner jag ingen svensk som satt sig in i hans idéer, politiska bana och politiska supportteam på samma sätt som du gjort. Och även om det är en ringa tröst, så är det få svenskar som har sådan expertkunskap om en specifik amerikansk politiker. Svenska journalister har det inte, och dina diverse inlägg om Huckabee och recensioner av hans böcker har varit otroligt bra.

Förhoppningsvis fattade han också sitt beslut pg a att det var rätt (även om det inte alls var logiskt, och kändes som att beslutet fattades i sista sekund).