tisdag 9 november 2010

George W. Bushs första intervju efter presidentskapet

George W. Bush gav igår sin första ingående intervju om sitt presidentskap som han beskriver i bok Decision Points som släpps idag, den 9 november.

Intervjun är en av många som Bush kommer att ge för att beskriva sitt presidentskap och promota sin nya bok. Denna första intervju gavs dock till Matt Lauer - värd för MSNBC:s Today Show och är en mycket sevärd sådan.

Bush talar kronologiskt och ingående om sitt presidentskap - från hans inte helt enkla start efter den utdragna valprocessen 2000 till finanskrisen 2008. Men han berättar utifrån boken också personliga saker som sitt beslut att överge sitt drickande, som till andra personliga upplevelser som han tidigare inte berättat om.

De sakerna beskrivs dock bättre av Bush själv än av mig och intervjun rekommenderas varmt att ses i dess helhet. Min egen korta reflektion följer efteråt.

Del 1



Del 2



Del 3



Del 4



Del 5



Del 6



---------

Vad som främst slår mig med den här intervjun (men som inte förvånar mig) är två saker: Dels Bushs sätt att bemöta alla frågor rakt på sak. Bush är en person som gör vad han säger - och inte gör saker han inte står för, varför han heller inte har något han behöver dölja eller försöka prata bort. Hans uppriktiga sätt att besvara frågor kring Abu Ghraib, Waterboarding och Irak är ärligt och rakt.

Men än mer slår mig en annan sak: Att Bush var en president som gjorde vad han sa vittnar hans retorik och politik om. Men det är bara den ena biten av det hela. Bush var också en president som verkligen gjorde de saker som han gjorde utifrån de motiv han faktiskt uppgav. Det vittnar hans personlighet om - något som tydligt framkommer i intervjun där han i kombination med sina ärliga svar också andas en personlig ödmjukhet helt utan påklistrade masker.

Jag har följt Bushs president- och post-presidentskap i tio år - och det intryck han i intervjun ger är samma intryck som han nästan alltid gett i alla möjliga tänkbara sammanhang när han varit avsevärt mindre förberedd än inför denna intervju. Intrycket stämmer också väldigt bra med nästan alla böcker jag läst där människor beskriver Bush som person - såväl böcker av hans medarbetare som Karl Rove och David Frum, till vänner som Tony Blair och mer utomstående betraktare.

Jag tillhör skaran som tror att Bushs presidentskap kommer att ges en stor (inte bara en liten) upprättelse av historien. Jag själv anser att Bush är USA:s bästa president sedan Abraham Lincoln och inbördeskriget (Varför får utvecklas vid annat tillfälle). Men även om så inte skulle bli fallet, och Bush skulle bli en av USA:s många mer eller mindre bortglömda presidenter - så är det svårt att inte dra slutsatsen om Bush att han på ett uppriktigt sätt - utan dolda motiv - satsade allt i sitt försök att göra det han ansåg vara rätt. Och ärligt talat, när vi själva skriver våra egna "Mission Accomplished" - hoppas vi då inte på att kunna säga samma sak om oss själva?

-----------

För dem intresserade av Bushs politik mer ingående utifrån Bushs eget perspektiv rekommenderas mina egna många artiklar om dessa ämnen, som bl a återfinns i länklistan till höger.

Se även tidigare inlägg:

Bush prisar Obama i sin nya bok 20101108

Bush läser bibeln och nyheter på sin Ipad 20101105

Inga kommentarer: